Friday, June 5, 2009

Generasi muda perlu diberi kefahaman mengenai ideologi komunis



KUALA LIPIS 31 Mei - Pemimpin badan-badan bukan kerajaan (NGO), ibu bapa dan bekas tentera perlu berperanan lebih aktif untuk memberi kefahaman kepada generasi muda mengenai bahaya ideologi komunisme dan kekejaman Chin Peng.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar dan Hal Ehwal Orang Asli negeri, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail berkata, golongan yang pernah melalui zaman Darurat 1948 dan tragedi 13 Mei 1969 boleh memberi pemahaman berasaskan fakta sebenar sejarah tanah air.

''Sejarah tidak pernah berbohong dan membuktikan bahawa kekejaman Chin Peng telah mengorbankan ramai askar, orang awam dan kemusnahan harta benda ketika darurat," katanya ketika berucap pada majlis pemimpin bersama penduduk di Felda Sungai Koyan Dua, dekat sini hari ini.

Pada majlis itu, beliau menyampaikan bantuan sebanyak RM42,000 kepada 20 jawatankuasa kemajuan dan keselamatan kampung (JKKK), sekolah, masjid, surau dan tok batin Orang Asli.

Wan Rosdy yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jelai menegaskan, cubaan pihak tertentu untuk mengiktiraf kembali Parti Komunis Malaya (PKM) seterusnya meminta kerajaan membawa pulang setiausaha agung parti itu merupakan satu penghinaan kepada bekas tentera di negara ini.

Katanya, hujah pihak tertentu dan parti pembangkang merupakan sentimen perkauman yang berselindung di sebalik kepentingan politik masing-masing yang boleh mengancam keselamatan negara.

''Mereka yang menggembar-gemburkan isu membawa pulang Chin Peng atas dasar kemanusiaan, kita anggap buta sejarah, mereka tidak mengambil kira perasaan kaum lain dan bekas tentera serta polis,'' tegasnya.

Beliau berkata, kerajaan amat peka dengan mainan politik pembangkang sekali gus menyokong penuh keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa kerajaan tidak akan membenarkan Chin Peng kembali ke tanah air.

Katanya, Chin Peng bukan ikon sebaliknya pengganas yang membunuh ribuan rakyat tidak berdosa selain memusnahkan harta awam ketika darurat di negara ini.

Dalam pada itu, Wan Rosdy berkata, kerajaan negeri meluluskan peruntukan sebanyak RM42,000 untuk perbelanjaan pengurusan JKKK, masjid, surau, penduduk Orang Asli dan kecemerlangan akademik sekolah di kawasan DUN Jelai pada tahun ini.

Katanya, setiap penerima memperoleh bantuan bernilai antara RM5,000 dan RM10,000 yang dipohon menerusi pejabat wakil rakyat di sini baru-baru ini.

''Saya berterima kasih kepada Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob yang meluluskan peruntukan itu untuk pengurusan organisasi, kecemerlangan akademik pelajar dan pembangunan modal insan penduduk luar bandar," katanya.

Beliau menambah, penerima bantuan berkenaan wajar mengurus perbelanjaan kewangan secara berhemah dan memberi keutamaan kepada keperluan untuk pentadbiran dan pelaksanaan aktiviti yang terancang.

Sumber : Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment